Красиве і корисне (!?.)
Психологія без педагогіки – безкорисна,
а педагогіка без психології – безсила.
Ушинський К.Д.
Гладун Дарина, 2014
«Троянди й виноград –
красиве і корисне» говорив Максим Рильський. Проте ми можемо засумніватися у
цьому твердженні. Те, що троянди красиві, не робить їх безкорисними: бджоли,
запилюючи троянди, збирають нектар. З троянд роблять парфуми та ефірні олії.
Так само і виноград, яке асоціюють із корисним, має гарний зовнішній вигляд.
Його часто зображають у натюрмортах. Тому я вважаю, що «красиве і корисне» - це
сполука слів, що характеризує однаковою мірою і троянди, і виноград, а не
стосується чогось одного.
Психологія і педагогіка –
це ті самі троянди і виноград. На перший погляд здається, що психологія – як
наука більш поширена, навіть не так, як наука, про яку більше говорять у ЗМІ, -
це своєрідна «троянда» у тандемі із педагогікою – наукою, з якою ми асоціюємо у
першу чергу корисність. Проте, порівнюючи ці дві науки з трояндами і виноградом,
ми ризикуємо зійти на манівці, оскільки троянда – квітка, а виноград – рослина,
то вони існують наче паралельно і незалежно одна від одної. Хоча... виноград
теж квітне, а потім дає плоди, тоді як апогеєм життя троянди є її цвітіння. Ні
до, ні після, вона не матиме вже такої цінності, як у період цвітіння.
Із психологією та
педагогікою все складніше. Ці дві окремих науки не існують ізольовано. Вони –
наче новий вид рослин «трояндо-виноград» зі спільним кореневищем. І якщо
відрубати одну рослину, інша всохне. А все це відбувається тому, що «психологія
– це наука, яка вивчає психічні явища та поведінку людини, пояснення яких
знаходимо в цих явищах» (визначення з Академічного тлумачного словника
української мови 1980 р.).
Уявіть тепер, що ви –
психолог і у вас є дружина, з якою ви часто сваритесь. Ви вивчили її поведінку,
зрозуміли причини такої поведінки, зробили певні висновки. І... що далі? Від
ваших висновків нікому легше не стало. З дружиною ви як сварилися, так і
сваритесь. Бо тепер цю інформацію потрібно донести до людини (вашої дружини)
так, щоб вона не лише зрозуміла ваші слова, але й погодилася з ними, проте
найголовніше – щоб ви перестали сваритися. Треба певним чином вплинути на її
поведінку. Але як? Психологія ж не вчить. Психологія лише досліджує. От і
виходить, що корисною психологія стає тільки тоді, коли ви знаєте педагогіку («педагогіка
– наука про виховання, осіту й навчання» - там само). І от якщо ви її
знаєте, тоді, вивчивши поведінку дружини, ви можете обрати той метод навчання,
який підходить індивідуально їй. Це може бути розмова під час прогулянки у
парку, чи на стільці на кухні, а може, ніякої розмови не буде взагалі, і ви
зміните свою поведінку таким чином, щоб вона змінила свою. Або щось інше. Це не
так і важливо.
Або ви можете не знати
педагогіки, сваритися з дружиною далі і тішитися тим, який ви хороший психолог,
як правильно визначили корінь ваших сімейних проблем.
Або, наприклад, ви –
фахівець із педагогіки. Ви можете вчити. Ви знаєте, як донести інформацію до
своєї дружини. І ви, під час перегляду її улюбленого серіалу, коли головні
герої одружуються, кажете: от якби ти не так сильно любила чистоту... І це
призводить до чергової сварки. Здавалося б: ви обрали слушний час, і місце, і
форму, але... не побачили головного – проблеми. Головної проблеми, яка стала
першопричиною конфлікту. Те, що вона кричить, коли ви не миєте чашки чи вішаєте
полотенце на лівий, а не на правий гачечок, або те, що ходите вдома у черевиках
– це не причини вашого конфлікту. Не головні причини. Є щось більше. Глибше.
Можливо, колись на неї постійно кричали за подібні вчинки або навпаки, у неї в
дитинстві вдома було брудно і вона боїться, щоб так не було з вами. Але ви –
педагог. Ви не бачите цієї, головної проблеми. І ви безсилі вдіяти бодай щось.
Тому Костянтин Дмитрович
Ушинський мав рацію, коли говорив, що психологія без педагогіки – безкорисна, а
педагогіка без психології – безсила. Ці дві науки добре працюють у тандемі.
Тому потрібно або вивчати і педагогіку і психологію, або щось одне і мати
друга, який би вивчав щось інше.
Немає коментарів:
Дописати коментар