пʼятниця, 23 травня 2014 р.

Психологія vs педагогіка

Красиве і корисне (!?.)


Психологія без педагогіки – безкорисна,
а педагогіка без психології – безсила.
Ушинський К.Д. 

Гладун Дарина, 2014


«Троянди й виноград – красиве і корисне» говорив Максим Рильський. Проте ми можемо засумніватися у цьому твердженні. Те, що троянди красиві, не робить їх безкорисними: бджоли, запилюючи троянди, збирають нектар. З троянд роблять парфуми та ефірні олії. Так само і виноград, яке асоціюють із корисним, має гарний зовнішній вигляд. Його часто зображають у натюрмортах. Тому я вважаю, що «красиве і корисне» - це сполука слів, що характеризує однаковою мірою і троянди, і виноград, а не стосується чогось одного.
Психологія і педагогіка – це ті самі троянди і виноград. На перший погляд здається, що психологія – як наука більш поширена, навіть не так, як наука, про яку більше говорять у ЗМІ, - це своєрідна «троянда» у тандемі із педагогікою – наукою, з якою ми асоціюємо у першу чергу корисність. Проте, порівнюючи ці дві науки з трояндами і виноградом, ми ризикуємо зійти на манівці, оскільки троянда – квітка, а виноград – рослина, то вони існують наче паралельно і незалежно одна від одної. Хоча... виноград теж квітне, а потім дає плоди, тоді як апогеєм життя троянди є її цвітіння. Ні до, ні після, вона не матиме вже такої цінності, як у період цвітіння.
Із психологією та педагогікою все складніше. Ці дві окремих науки не існують ізольовано. Вони – наче новий вид рослин «трояндо-виноград» зі спільним кореневищем. І якщо відрубати одну рослину, інша всохне. А все це відбувається тому, що «психологія – це наука, яка вивчає психічні явища та поведінку людини, пояснення яких знаходимо в цих явищах» (визначення з Академічного тлумачного словника української мови 1980 р.).
Уявіть тепер, що ви – психолог і у вас є дружина, з якою ви часто сваритесь. Ви вивчили її поведінку, зрозуміли причини такої поведінки, зробили певні висновки. І... що далі? Від ваших висновків нікому легше не стало. З дружиною ви як сварилися, так і сваритесь. Бо тепер цю інформацію потрібно донести до людини (вашої дружини) так, щоб вона не лише зрозуміла ваші слова, але й погодилася з ними, проте найголовніше – щоб ви перестали сваритися. Треба певним чином вплинути на її поведінку. Але як? Психологія ж не вчить. Психологія лише досліджує. От і виходить, що корисною психологія стає тільки тоді, коли ви знаєте педагогіку («педагогіка – наука про виховання, осіту й навчання» - там само). І от якщо ви її знаєте, тоді, вивчивши поведінку дружини, ви можете обрати той метод навчання, який підходить індивідуально їй. Це може бути розмова під час прогулянки у парку, чи на стільці на кухні, а може, ніякої розмови не буде взагалі, і ви зміните свою поведінку таким чином, щоб вона змінила свою. Або щось інше. Це не так і важливо.
Або ви можете не знати педагогіки, сваритися з дружиною далі і тішитися тим, який ви хороший психолог, як правильно визначили корінь ваших сімейних проблем.
Або, наприклад, ви – фахівець із педагогіки. Ви можете вчити. Ви знаєте, як донести інформацію до своєї дружини. І ви, під час перегляду її улюбленого серіалу, коли головні герої одружуються, кажете: от якби ти не так сильно любила чистоту... І це призводить до чергової сварки. Здавалося б: ви обрали слушний час, і місце, і форму, але... не побачили головного – проблеми. Головної проблеми, яка стала першопричиною конфлікту. Те, що вона кричить, коли ви не миєте чашки чи вішаєте полотенце на лівий, а не на правий гачечок, або те, що ходите вдома у черевиках – це не причини вашого конфлікту. Не головні причини. Є щось більше. Глибше. Можливо, колись на неї постійно кричали за подібні вчинки або навпаки, у неї в дитинстві вдома було брудно і вона боїться, щоб так не було з вами. Але ви – педагог. Ви не бачите цієї, головної проблеми. І ви безсилі вдіяти бодай щось.

Тому Костянтин Дмитрович Ушинський мав рацію, коли говорив, що психологія без педагогіки – безкорисна, а педагогіка без психології – безсила. Ці дві науки добре працюють у тандемі. Тому потрібно або вивчати і педагогіку і психологію, або щось одне і мати друга, який би вивчав щось інше.

Немає коментарів:

Дописати коментар